logo
Ana Sayfa
KIBLE
365 GÜN DUA
ABDEST VE TEYEMMÜM
AHLAK BİLGİLERİ
ALIŞ VERİŞ BİLGİLERİ
ALLAHÜ TEALA
ANA - BABA HAKKI
BOZUK FIRKALAR
BÜYÜ-SİHİR-HURAFELER
CENNET VE CEHENNEM
CİHAD
ÇEŞİTLİ KONULAR
DEVİR VE İSKAT
DİNİMİZ-BATIL DİNLER
DOĞRU İMAN BİLGİLERİ
ESHAB-I KİRAM
EVLİLİK VE AİLE
EVLİYAYI TANIMAK
FAİZ
FİTNE VE GIYBET
FİTRE-UŞUR-ZEKAT
GÖRGÜ KURALLARI
GUSÜL
HAC VE UMRE
HAYZ VE NİFAS
İDARECİLİK BİLGİLERİ
KUR'AN ÖĞRETMENİ
KUR'AN-I KERİM
Âyete farklı yorum
Başka delil var mı?
Çeşitli sorular
Delil göstermek
Dinlemenin sevabı
Ha-mim'lerin şefaati
Hatim nedir?
Hoparlörden Kur'an
İslam harfleri
Kabristanda Kur'an
Kıraat ilmine dair
Kim için indi?
Kur'an değişmemiştir
Kur'an değiştirilmez
Kur'an hayranlığı
Kur'an konferansı
Kur'an mahlûk değil
Kur'an niçin Arapça?
Kur'anda Ehli Kitap
Kur'anda nesh
Kur'anda sayılar
Kur'anda var mı?
Kur'andaki mecazlar
Kur'anı kim anlar?
Kur'anın benzeri
Kur'anın korunması
Kur'anın tercümesi
Mushaf'a başka harf
Okumak ibadet mi?
Okumak ve dinlemek
Okumanın edebi
Öğrenmek ve okumak
Sapık fırkalar
Sünnet de delildir
Ücretle Kur'an okuma
''Tarihsel'' Ayetler
Yahudi ve Hıristiyan
Zırva tevil götürmez
+Ateistlere cevaplar
+Meal ve Tefsir
+Surelerin fazileti
KURBAN-ADAK
MEZHEPLER DOSYASI
MİRAS-FERAİZ VE BORÇ
MUCİZE-KERAMET-SİHİR
MÜBAREK GÜNLER
MÜZİK VE TEGANNİ
NAMAZ
NELERİ YİYEBİLİRİZ
NİKAH-TALAK-MEHR
ORUÇ
OSMANLI SULTANLARI
PEYGAMBER EFENDİMİZ
SAĞLIK BİLGİLERİ
SIRAT KÖPRÜSÜ
SÜNNET VE BİD'AT
ŞAFİİ İLMİHALİ
TESETTÜR
UYDURMA HADİS OLURMU
YEMİN VE KEFARETİ


Ziyaretçi Sayısı
Loading

Dinlemek daha sevabdır

Konuyla ilgili Sesli Dosyayı dinlemek için lütfen tıklayınız!

Sual: Kur’an-ı kerimi okumak mı, yoksa dinlemek mi daha çok sevabdır?
CEVAP
Kur’an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek ise farz-ı kifayedir. Sünnetin sevabı, farzın yanında denizde damla bile değildir. Din kitaplarında bildiriliyor ki:

1- Kur’an-ı kerimi dinlemek farz-ı kifayedir. İş gören, uyuyan ve camide namaz kılan veya vaaz veren yanında, yüksek sesle, Kur’an kerim okumaya başlamak günahtır. (Redd-ül-muhtar)

2-
Camiye girince tehıyyet-ül-mescid olarak, iki rekât namaz kılmak, sünnettir. Kur'an-ı kerim okunuyorsa, sünnet olan bu namaz kılınmaz. Çünkü Kur’an-ı kerimi dinlemek farzdır. Farz-ı kifaye için dahi, sünneti terk etmek evladır. (Eşbah şerhi)

3-
Kitap okuyan veya iş yapan yanında Kur'an-ı kerim okumaya başlamak, onlar dinlemezse günah olur. Birinin okuyup, başkalarının sessizce dinlemeleri gerekir. İşi olanların dinlemeden işlerine gitmeleri günah olmaz. Kur’an-ı kerimi dinlemek, farz-ı kifayedir. (Halebî-yi kebir)

Farz-ı kifaye, bir kişi onu yapınca, diğerlerinden bu mesuliyet kalkar demektir. Yani bir kişi okunan Kur’an-ı kerimi dinlerse, başkaları dinlemeyip işlerine gidebilir, onlara günah olmaz. Ama orada dururlarsa dinlemeleri gerekir.

Kur’an-ı kerim okuyanı dinleyenler varsa, onların farz işlemelerine sebep olduğu için, Kur’an okuyan ayrıca sevaba kavuşur.

Sual: Bazı kimseler, (Sabah akşam okunan Hüvallahülleziyi, gece okunan Amenerresülünü, imamın okuması yetmez, herkesin kendisi okuması gerekir) diyorlar. Okunan Kur’anı dinlemek, okumaktan daha sevap olmaz mı?
CEVAP
Evet, dinlemek daha sevabdır. Okumak sünnet, dinlemek farzdır. Nafileler ve sünnetler, farzın yanında, deniz yanında damla gibi bile değildir. Başkası için namaz kılamayız, oruç tutamayız ama, Kur’an okuyup, sadaka verip sevabını ona bağışlayabiliriz. Bir sevabı kazanmak için illa onu kendimizin yapması gerekmez, başkası bizim için yaparsa bize de sevap olur. Mesela bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bir müminin kabrini ziyaret ederken, Allahümme inni eselüke-bi-hurmet-i Muhammed aleyhisselam en la tüazzibe hazelmeyyit derse, o ölünün azabı kıyamete kadar kaldırılır.) [Etfal-ül müslimin]

İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Ölülere, dua ile, istiğfar etmekle, onun için sadaka vermekle yardım etmek, imdatlarına yetişmek gerekir. İbrahim aleyhisselam, (Ey Rabbimiz, [kıyamette] hesap için ayağa kalkıldığı gün, beni, ana-babamı ve bütün müminleri mağfiret eyle) diye dua etmiştir. (İbrahim 41)

Bir müminin duası ile diğer müminlerin günahları affediliyor ki, böyle dua edilmesi emredilmiştir. Yine her gün namazda, (İbadillahissalihin) diyerek müslümanlara dua ediyoruz. Faydası olmasaydı, her tehıyyatta bunun okunması emredilmezdi.

Bir müminin cenaze namazı kılınırsa veya onun için dua ve istiğfar edilirse ölünün günahlarının bir kısmı veya tamamı affolur. Birkaç hadis-i şerif meali:
(Bir müslüman ölür de, üç saflık bir cemaat namazını kılarsa, o mevta Cennete girmeye hak kazanır.) [Tirmizi, Ebu Davud]

(Ölmüş ana babanız için dua ve istiğfar edin!)
[Hakim]

(Sadaka veren kimse, sevabını müslüman ana-babasına da niyet ederse, verdiği sadakanın sevabı, onlara da gider, kendi sevabından da bir şey eksilmez.)
[Taberani]

(Bir kimse, başkasının yerine oruç tutamaz, namaz kılamaz; fakat onun orucu ve namazı için fakiri doyurur.)
[Nesai]

Tatarhaniyye’de, (Sadaka veren kimse, sevabının bütün müminlere verilmesi için niyet ederse, kendi sevabından hiç azalmadan, bütün müminlere de sevabı erişir. Ehl-i sünnet mezhebi böyledir) buyuruldu. (Redd-ül-muhtar)

Demek ki, birisi sadaka verse, sevabını bize bağışlasa biz de sevap kazanırız. Birisi Kur’an-ı kerim okusa biz de dinlesek, biz de okumuş sayılırız ve okuma sevabından daha fazla alırız.

Dinleme sevabı

Sual: Bir hoca, (Sabah akşam okunan Hüvallahüllezi… gibi âyetleri bizzat herkesin kendisinin okuması şarttır. İmamdan veya başkasından dinlerse o sevabı alamaz) diyor. Dinleme sevabı okuma sevabından fazla değil midir?
CEVAP
Kur’an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek ise farzdır. Okuma sevabı dinleme sevabı yanında denizde damla bile değildir. İmam veya bir başkası okusa, biz dinlesek, artık bizim de ayrıca okumamız gerekmez. (Kendisinin bizzat okuması şarttır) demek, farza önem vermemek gibi bir durumdan ileri gelmiyorsa, böyle söylemek cehalet veya gaflettir.

Kur’an-ı kerimi dinlemek farzdır

Sual: (Ramazanda mukabele dinlemek yerine herkes kendi okumalı) dendiği gibi, (Camide veya evde Kur’anı dinlemek yerine herkes kendi okumalı. İmamın okuduğu Amenerresulü, Hüvallahüllezi gibi âyetleri, herkes kendi ayrı ayrı okumalı) da deniyor. Kur'an-ı kerimi bir kişinin okuyup diğerlerinin dinlemesi daha uygun değil mi?
CEVAP
Böyle konuşanlar, farzın önemini bilmiyorlar. İmam-ı Rabbânî hazretleri, (Sünnet veya nâfile, farzın yanında denizde damla bile değildir) buyuruyor. Kur’an-ı kerimi okumak sünnet veya nâfiledir, ama dinlemek farz-ı kifâyedir. Yani birkaç kimse dinliyorsa, farz yerine gelmiş olur. Bir kimse, milyon kere kendi başına Amenerresulü’yü okusa, başka biri de Amenerresulü’yü okuyanı dinlese, bu dinleyen okuyandan daha fazla sevab alır.

Din kitaplarında deniyor ki:
Hamevi (Eşbah) şerhinde diyor ki: Camiye girenin iki rekât Tehıyyet-ül-mescid namazı kılması sünnettir. Kur’an-ı kerim okunuyorsa, Tehıyyet-ül-mescid namazı kılınmaz. Çünkü Kur’an-ı kerimi dinlemek farzdır. (S. Ebediyye) [Yani daha çok sevaba kavuşmak için kenarda müsait yer olsa bile, namaz kılmayıp okunan Kur’an-ı kerimi dinlemelidir.]

Kur’an-ı kerimi dinlemek farz-ı kifâye olup, dinlemek, okumaktan efdaldir. Çünkü dinlemek farzdır, okumaksa nâfiledir. Farz nâfileden efdaldir. (Halebî)

İmama uyanın Kur'an okuması tahrimen mekruhtur. Çünkü imamın okuması onun için de kıraat yerine geçer. Okunan Kur’an’ı dinlemek mutlak olarak farzdır. (Redd-ül muhtar)

Câmi-ül hükkâm’da deniyor ki: Kur’an-ı kerim okunurken camiye giren, Tehıyyet-ül-mescid namazı kılmaz. Çünkü Kur’an-ı kerimi dinlemek farzdır. A'raf sûresi 204. âyetinde mealen, (Kur’an okunduğu zaman, susup onu dinleyin!) buyuruluyor. Tehıyyet-ül-mescid namazı sünnettir. Farzla iştigal, sünnetle iştigalden evlâdır. (R. Nâsihîn)

Kur'an-ı kerimi okumak sünnet, dinlemek farzdır. Buna rağmen, (İmam Amenerresulü’yü okudu sevab kazandı. Biz de okuyalım, biz de sevab kazanalım) demek yanlıştır. Farzla sünnet mukayese edilemez. Farzın önemini bilmeyenler, farz namaz borcu varken sünnet veya nâfile kılıyorlar. Hâlbuki hadis-i şerifte, (Farz namaz borcu olanın, nâfile namazları kabul olmaz) buyuruluyor. (Dürret-ül fahire, Fütuh-ul-gayb, Zahire-i Fıkh)

 

Top
Sitemizdeki bilgilerden, Orijinaline sadık kalmak şartıyla, izin almaya gerek kalmadan, herkes istediği gibi alıp istifade edebilir.